Jak pomóc dzieciom, by
chciały
nauczyć się czytać?
Dorota
Miązek i Dorota Piątkowska, autorki publikacji Czytaj
z nami zwierzakami opracowały
autorską metodę nauki czytania wspieraną nagraniem.
Od czego się zaczęło? Właśnie
od pytania: „Jak pomóc dzieciom, by
chciały nauczyć się czytać?”
Może
od wątpliwości: „Czy już wszystko zrobiliśmy, my dorośli, by zachęcić dzieci do
czytania?”
Może
od przebłysku świadomości: „Wiem jak pomóc dzieciom by lepiej czytały!”
Poszukiwanie…a właściwie „grzebanie” w
przeszłości. „Kiedy ja nauczyłam się czytać?’
„Jak
to się stało, ze sięgnęłam po książkę i po jaką? Dlaczego po tą właśnie?”
Pytanie podstawowe: „Dlaczego dzieci
nie chcą, nie potrafią lub
nie lubią czytać?”
Te
wątpliwości zrodziły się w umyśle Doroty Miązek. Zaczęła więc szukać odpowiedzi
na nie.
Dowiedziałam się o tym, gdy zadała mi pytanie: „Czy napisałbyś wiersz o zwierzątku?”.
„Ja?” – powiedziałam rozbawiona. Posypały się moje pytania o adresatów wiersza,
cel, metodę i wiele innych, których już nie pamiętam…
…Wróciłam
do domu. Od progu wita mnie moja kotka Kicia. Ociera się słodko i z gracją o
moje nogi. Cichutko mruczy. Biorę ja na ręce, przytulam, głaszczę, pytam „Co
słychać maleńka?”. Maleńka odmiaukuje i patrzy mi w oczy, obwąchuje moje
dłonie, wtula się. A już po chwili prowadzi mnie do kuchni, zatrzymuje się
przed szafką z przysmakami i siada niczym sfinks. Siedzi, obserwuje mnie i
szafkę, hipnotyzuje i już przysmaczki są jej. Po trzech minutach zaczyna się
szaleńcza zabawa, a
chwilę później Kicia znika w ciepłym kąciku obok kaloryfera. Drzemie. Co
jeszcze potrafi: włącza się do rozmowy gdy mamy podniesione głosy i odwracając
uwagę od problemu godzi rodzinę, jest „strażakiem” gdy woda w czajniku już prawie
się wygotowała, przynosi dary natury byśmy wiedzieli,że
jesteśmy jej ukochaną rodziną. Myślę o Kici i piszę swój pierwszy wiersz –
znajdziecie go na 4 stronie w książce Czytaj
z nami zwierzakami.
Po
Kici Psotce były
jeszcze wiersze o psie Pucku, lemurku Apolinarym, biedroneczkach, smutnej Kasi,
która ma trudności szkolne, nowoczesnych nastolatkach, którzy muszą być „cool”
i ubogiej Zosi,
która za „złotymi wrotami” wyobraźni odnajduje spełnienie marzeń. Powstała książka
Czytaj z nami
zwierzakami.
Geneza metody
Dzieciństwo:
zapachy, smaki, muzyka, rodzice, domowe zwierzaki – futrzaki, książka,a w niej
wiersz, opowiadanie, komiks. Książki najbardziej lubiane to te z małą ilością tekstu,
wartka akcją
i obrazkami… Koziołek
Matołek, Awantury i
wybryki małej małpki Fiki-Miki, Konik Garbusek, Śpiewająca
lipka, O
Janku wędrowniczku i wiele innych, które teraz
przywołuje wasza pamięć.
„…Jest
zima. Siedzę pod kocem, piję gorące kakao, które przygotowała mi mama i czytam,a
w mojej głowie obrazy: postacie, sytuacje, powiew wiatru, szum morza… Jaka to
książka? Czy to ważne – CZYTAM”. Dzisiaj nie czytające dzieciaki też chciałyby po
prostu czytać. Pytamy je „Dlaczego?”.
Odpowiedzi
są różne: „żeby coś wiedzieć”, „żeby znać litery”, „to jest chyba fajne, bo inni
czytają”, „żeby znać myśli innych ludzi”… Chcą czytać, trzeba im tylko wskazać właściwy
sposób. Zaproponujmy więc to co bliskie każdemu dziecku: twórczość
plastyczną, poczucie
humoru, muzykę, komiks,
wiersz, bajkę, obraz i ruch. Te elementy znajdziecie w efektywnej metodzie
nauki czytania i pisania.
Istota metody to
wielokrotne, równoległe i wielozmysłowe /wzrokowo-słuchowo-ruchowe/ przetwarzanie materiału
wyrazowego.
Nowatorstwo metody to
czytanie wspierane nagraniem oraz możliwość obiektywnej oceny własnych postępów
przez dziecko poprzez nagrywanie czytania przed treningiem i po treningu przy jednoczesnym
mierzeniu czasów. Rezultat jest zawsze pozytywny,
niepodważalny,
a tym samym niezwykle
motywujący.
Po treningu zadajcie dziecku pytanie: „Czy
podoba ci się jak czytasz?”.
Niech
samo zwerbalizuje tę
ocenę. To jest ogromnie ważne – uwewnętrznione poczucie sukcesu!
Ważnym
elementem w pracy z metodą jest relaksacja.
Napięcie i emocje jakie towarzyszą trudnemu
procesowi uczenia się rozładowujemy poprzez: aromaterapię, muzykoterapię,
kinezjologię edukacyjną, pedagogikę zabawy, masaże relaksacyjne, twórczość
plastyczną, mandale a nawet degustacje kulinarne, które uczą dzieci zdrowego odżywiania
się.
Cele metody to
doskonalenie podstawowych umiejętności szkolnych – czytania i pisania poprzez
usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych tj. percepcja słuchowa, percepcja
wzrokowa, koordynacja wzrokowo-słuchowo-ruchowa oraz wdrażanie do samokontroli
i autokorekty pisanych tekstów.
Naszym
celem jest też rozwijanie twórczości dzieci i ich zainteresowań czytelniczych.
Spodziewane efekty to
czytanie całościowe, dobre rozumienie treści i podnoszenie samooceny dzieci.
Zalety metody to:
•
poprawa tempa i techniki czytania już po pierwszych treningach
•
podnoszenie motywacji dziecka do systematycznej pracy
•
integracja środowiska szkolnego i rodzinnego na rzecz sukcesu szkolnego dziecka
•
uniwersalność – może być stosowana na różnych etapach edukacji /wychowanie przedszkolne,
kształcenie zintegrowane, kl. IV-VI, gimnazjum/ oraz w różnych formach kształcenia
/w klasie szkolnej, na zajęciach wyrównawczych z j. polskiego, w terapii
pedagogicznej oraz w domu/
•
satysfakcjonujące efekty u wszystkich tych, którzy z niej korzystają
Stosujemy
tę metodę w terapii indywidualnej, ale i grupowej. W tej ostatniej tkwi szczególna
siła – synergia.
Co to znaczy? To znaczy, że grupa daje mi siłę, a ja jej daję siłę. Razem
pokonujemy trudności, lepiej się rozumiemy, pomagamy sobie, a nawet wyznaczamy liderów
kierujących pracą grupy i każdy może być liderem.
Dorota Piątkowska
Zapraszamy
nauczycieli i rodziców na warsztaty z metody.
Szczegółowe informacje uzyskają Państwo
pod adresem: annal@annal.com.pl