logo.jpg
Promocja! Chemia z myślą o maturze :: 5,00 zł ::.
Wybierz kategorię
Liceum (12)
Inne (4)
Wyszukiwarka


Zaawansowane wyszukiwanie
Towar dnia
25,00 zł
20,00 zł
Informacje dla nauczycieli

czytaj z nami zwierzakamiJak pomóc dzieciom, by chciały nauczyć się czytać?

Dorota Miązek i Dorota Piątkowska, autorki publikacji Czytaj z nami zwierzakami opracowały autorską metodę nauki czytania wspieraną nagraniem.

Od czego się zaczęło? Właśnie od pytania: „Jak pomóc dzieciom, by chciały nauczyć się czytać?”

Może od wątpliwości: „Czy już wszystko zrobiliśmy, my dorośli, by zachęcić dzieci do czytania?”

Może od przebłysku świadomości: „Wiem jak pomóc dzieciom by lepiej czytały!”

Poszukiwanie…a właściwie „grzebanie” w przeszłości. „Kiedy ja nauczyłam się czytać?’

„Jak to się stało, ze sięgnęłam po książkę i po jaką? Dlaczego po tą właśnie?”

Pytanie podstawowe: Dlaczego dzieci nie chcą, nie potrafią lub nie lubią czytać?”

Te wątpliwości zrodziły się w umyśle Doroty Miązek. Zaczęła więc szukać odpowiedzi na nie. Dowiedziałam się o tym, gdy zadała mi pytanie: „Czy napisałbyś wiersz o zwierzątku?”. „Ja?” – powiedziałam rozbawiona. Posypały się moje pytania o adresatów wiersza, cel, metodę i wiele innych, których już nie pamiętam…

…Wróciłam do domu. Od progu wita mnie moja kotka Kicia. Ociera się słodko i z gracją o moje nogi. Cichutko mruczy. Biorę ja na ręce, przytulam, głaszczę, pytam „Co słychać maleńka?”. Maleńka odmiaukuje i patrzy mi w oczy, obwąchuje moje dłonie, wtula się. A już po chwili prowadzi mnie do kuchni, zatrzymuje się przed szafką z przysmakami i siada niczym sfinks. Siedzi, obserwuje mnie i szafkę, hipnotyzuje i już przysmaczki są jej. Po trzech minutach zaczyna się szaleńcza zabawa, a chwilę później Kicia znika w ciepłym kąciku obok kaloryfera. Drzemie. Co jeszcze potrafi: włącza się do rozmowy gdy mamy podniesione głosy i odwracając uwagę od problemu godzi rodzinę, jest „strażakiem” gdy woda w czajniku już prawie się wygotowała, przynosi dary natury byśmy wiedzieli,że jesteśmy jej ukochaną rodziną. Myślę o Kici i piszę swój pierwszy wiersz – znajdziecie go na 4 stronie w książce Czytaj z nami zwierzakami.

Po Kici Psotce były jeszcze wiersze o psie Pucku, lemurku Apolinarym, biedroneczkach, smutnej Kasi, która ma trudności szkolne, nowoczesnych nastolatkach, którzy muszą być „cool” i ubogiej Zosi, która za „złotymi wrotami” wyobraźni odnajduje spełnienie marzeń. Powstała książka Czytaj z nami zwierzakami.

Geneza metody

Dzieciństwo: zapachy, smaki, muzyka, rodzice, domowe zwierzaki – futrzaki, książka,a w niej wiersz, opowiadanie, komiks. Książki najbardziej lubiane to te z małą ilością tekstu, wartka akcją
i obrazkami…
Koziołek Matołek, Awantury i wybryki małej małpki Fiki-Miki, Konik Garbusek, Śpiewająca lipka, O Janku wędrowniczku i wiele innych, które teraz przywołuje wasza pamięć.

„…Jest zima. Siedzę pod kocem, piję gorące kakao, które przygotowała mi mama i czytam,a w mojej głowie obrazy: postacie, sytuacje, powiew wiatru, szum morza… Jaka to książka? Czy to ważne – CZYTAM”. Dzisiaj nie czytające dzieciaki też chciałyby po prostu czytać. Pytamy je „Dlaczego?”.

Odpowiedzi są różne: „żeby coś wiedzieć”, „żeby znać litery”, „to jest chyba fajne, bo inni czytają”, „żeby znać myśli innych ludzi”… Chcą czytać, trzeba im tylko wskazać właściwy sposób. Zaproponujmy więc to co bliskie każdemu dziecku: twórczość plastyczną, poczucie humoru, muzykę, komiks, wiersz, bajkę, obraz i ruch. Te elementy znajdziecie w efektywnej metodzie nauki czytania i pisania.

Istota metody to wielokrotne, równoległe i wielozmysłowe /wzrokowo-słuchowo-ruchowe/ przetwarzanie materiału wyrazowego.

Nowatorstwo metody to czytanie wspierane nagraniem oraz możliwość obiektywnej oceny własnych postępów przez dziecko poprzez nagrywanie czytania przed treningiem i po treningu przy jednoczesnym mierzeniu czasów. Rezultat jest zawsze pozytywny, niepodważalny, a tym samym niezwykle motywujący. Po treningu zadajcie dziecku pytanie: „Czy podoba ci się jak czytasz?”.

Niech samo zwerbalizuje tę ocenę. To jest ogromnie ważne – uwewnętrznione poczucie sukcesu!

Ważnym elementem w pracy z metodą jest relaksacja. Napięcie i emocje jakie towarzyszą trudnemu procesowi uczenia się rozładowujemy poprzez: aromaterapię, muzykoterapię, kinezjologię edukacyjną, pedagogikę zabawy, masaże relaksacyjne, twórczość plastyczną, mandale a nawet degustacje kulinarne, które uczą dzieci zdrowego odżywiania się.

Cele metody to doskonalenie podstawowych umiejętności szkolnych – czytania i pisania poprzez usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych tj. percepcja słuchowa, percepcja wzrokowa, koordynacja wzrokowo-słuchowo-ruchowa oraz wdrażanie do samokontroli i autokorekty pisanych tekstów.

Naszym celem jest też rozwijanie twórczości dzieci i ich zainteresowań czytelniczych.

Spodziewane efekty to czytanie całościowe, dobre rozumienie treści i podnoszenie samooceny dzieci.

Zalety metody to:

• poprawa tempa i techniki czytania już po pierwszych treningach

• podnoszenie motywacji dziecka do systematycznej pracy

• integracja środowiska szkolnego i rodzinnego na rzecz sukcesu szkolnego dziecka

• uniwersalność – może być stosowana na różnych etapach edukacji /wychowanie przedszkolne, kształcenie zintegrowane, kl. IV-VI, gimnazjum/ oraz w różnych formach kształcenia /w klasie szkolnej, na zajęciach wyrównawczych z j. polskiego, w terapii pedagogicznej oraz w domu/

• satysfakcjonujące efekty u wszystkich tych, którzy z niej korzystają

Stosujemy tę metodę w terapii indywidualnej, ale i grupowej. W tej ostatniej tkwi szczególna siła – synergia. Co to znaczy? To znaczy, że grupa daje mi siłę, a ja jej daję siłę. Razem pokonujemy trudności, lepiej się rozumiemy, pomagamy sobie, a nawet wyznaczamy liderów kierujących pracą grupy i każdy może być liderem.

Dorota Piątkowska

Zapraszamy nauczycieli i rodziców na warsztaty z metody.

Szczegółowe informacje uzyskają Państwo pod adresem: annal@annal.com.pl




Koszyk
Twój koszyk jest pusty
Subskrypcja
Chcesz otrzymywać informacje o nowościach w naszym sklepie?
Wpisz swój adres e-mail!



Najczęściej oglądane
Najczęściej kupowane
obrazek jpg. Prezentacja+1: prosta strona
Aktualna Data: 2018-04-20 07:12
© ANNAŁ WYDAWNICTWO. Wszelkie Prawa Zastrzeżone. All Rights Reserved.